Ghurar Al-Hikam & Durar Al-Kalim

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام ، ستیغ بلند فصاحت و اوج قله بلاغت و سرآمد ارباب سخن بود . حکمت در زبانش موج می زد و علم و دانش او از منطق استوار و بیان شیوایش نمایان بود . او خود می فرمود : ینحدر عنی السیل و لایرقی الی الطیر ؛《 علوم و معارف از قله شامخ من ، سیلاسا سرازیر است ، و توسن فکر هیچ پرواز کننده ای به اوج کمالات من نمی رسد .》خطابه های رسا و و کلام دل ربایش ، جان های شیفته را بر انگیخت تا سخنان وی را به خاطر بسپارند و بر صفحه دل بنگارند و کتاب های فراوان در جمع و ضبط آنها فراهم آورند . در این میان کلمات قصار امیرالمومنین علیه السلام جایگاه ویژه ای داشته است . این سخنان به دلیل کوتاهی و زیبایی و آسانی حفظ آنها ، مجموعه های فراوانی را به خود اختصاص داده است که یکی از معروفترین آنها ، کتاب نفیس غررالحکم و دررالحکم است . کتابی همچو دریایی پر از گوهر و آسمانی پر از نجم و اختر ، که یاقوت های فروزان و اختران تابان آن ، دیدگان بیننده را در پرتو و لمعان انوار درخشانش ، خیره و مات میسازد .

کتاب غررالحکم و دررالکلم ، کتابی شامل 10760 حدیث کوتاه از سخنان حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام می باشد که به ترتیب حروف الفبای نخستین کلمه حدیث و در 91 باب از کتاب هایی مانند نهج البلاغه ، صد کلمه جاحظ و ... گردآوری شده است .

مولف آن ، محمد بن عبدالواحد تمیمی آمدی ، از دانشمندان شیعه قرن پنجم هجری ، شاگرد احمد غزالی و استاد ابن شهر آشوب و گویا پدر شیخ فقیه ، ابومحمد عبدالله بن عبدالواحد است .



 دریافت برنامه (نسخه عربی - فارسی)
     حجم : 1.92 مگابایت

 دریافت برنامه (نسخه انگلیسی)
     حجم : 1.76 مگابایت