Nahj Al-Balagha

به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرد کودکی مسیحی که مرتب از مدرسه فراری بود تا در دامان طبیعت محل تولدش آزادانه به مطالعه بپردازند ، روزی عاشق امام اول شیعیان و نویسنده دایرة المعارف «ا مام علی علیه السلام ، صدای عدالت انسانی » شود و تشیع را مکتب طغیان علیه ظلم توصیف کند .

« جرج سجعان جرداق » در سال 1931 میلادی در منطقه « مرجعیون » لبنان و در یک خانواده مسیحی ارتدوکس و اصیل متولد شد . پدر و مادر وی اگرچه مسیحی بودند اما به امام علی علیه السلام عشق می ورزیدند و این عشق در منزل آنها متجلی بود به نحوی که بر سر در خانه خود عبارت « لا فتی الا علی ، لا سیف الا ذوالفقار » را نصب کرده بودند .

جرداق محل تولد خود را زیباترین منطقه زمین می‌دانست و همواره از آن به نیکی یاد می‌کرد و هیچوقت حاضر نشد از آن دل بکند . او فواد ، بردار بزرگش را که یک زبانشنان ، شاعر و مهندس بود ، بهترین راهنمای خودش در طول زندگی توصیف می‌کرد . جرج جرداق در زمان کودکی علاقه چندانی به مدرسه نداشت و هروقت فرصتی می‌یافت از مدرسه فرار می‌کرد تا در کنار چشمه‌سارهای مرجعیون و زیر درخت‌های زیبای آن « دیوان متنبی » و « مجمع البحرین » ناصیف یازجی را با علاقه خاصی بخواند . فواد تنها کسی بود که در آن زمان از او دفاع می کرد و اعتقاد داشت جرج جرداق باید به دنبال علاقه خودش برود حتی اگر مستلزم آن فرار از مدرسه باشد . وی سپس یک جلد نهج البلاغه را به جرداق هدیه داد و از آن به بعد کتاب امیر المومنین علیه السلام نیز به مجموعه مطالعات جرج افزوده شد و تا آخر عمر رهایش نکرد . جرج جرداق به توصیه برادرش هرچه قدر از نهج البلاغه را که در توانش بود حفظ می‌کرد و در سن ۱۳ سالگی بخش اعظم نهج البلاغه را حفظ بود .

فواد جرداق به برادرش گفته بود که خیر بسیاری در نهج‌البلاغه نهفته است و خود فواد قصاید بسیاری در مدح امیر‌المومنین علیه‌السلام داشت . قصایدی که عظمت مبادی انسانی امام علی علیه السلام و نبوغ این شخصیت بزرگ تاریخ را وصف می‌کرد و جرج در مراسم‌های مختلف می‌شنید و بخشی از آنها را در پیوست کتاب « علی و قومیت عرب » افزوده است . جرج جرداق این اتفاق را مقدمه حک شدن تصویر والای امام علی علیه السلام از زمان کودکی در ذهنش توصیف می‌کند‌ .

جرج جرداق درباره راز عدم نوشتن در باره شخصیت دیگری غیر از حضرت امام علی علیه السلام گفته است : عده‌ای از مردم کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد می‌کردند که مثلا در مورد عمر و یا دیگران بنویسم ... اما من نپذیرفتم نه به این خاطر که بخواهم بگویم عمر و یا کس دیگری بد است ؛ نه اصلا اینطور نبود ، بلکه من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی علیه السلام ننویسم .

« جرج سجعان جرداق » نویسنده و روشنفکر لبنانی ، روز چهارشنبه (۱۴ آبان ۹۳) در سن ۸۸ سالگی این دنیا را بدرود گفت . وی اگرچه یک مسیحی شمرده می‌شد اما به قول خودش عاشق مرام و انسانیت حضرت امام علی علیه السلام بود و وی خود را یک شیعه و علوی می‌دانست . او همان کسی است که ته دل آرزو می‌کند ای کاش روزگار به ما یک امام علی دیگر می‌داد .

زندگی نامه ی کامل جرج جرداق



 دریافت برنامه
      حجم : 2.85 مگابایت